DN-härvan

January 14, 2015 § 2 Comments

Granska dig själv, Peter Wolodarski.

Granska dig själv, Peter Wolodarski.

Fortsättning följer i min rapportering om Dagens Nyheters deltagande i rysk påverkansoperation kring nedskjutningen av Malaysian Airlines MH17.

För nytillkomna läsare: DN publicerade 25 december 2014 en artikel vars syfte synbarligen var att introducera ytterligare en desinformerande och propagandistisk teori, bland många andra, om den ryska nedskjutningen av MH17. Jag och många med mig, inklusive Carl Bergqvist, numera också kolumnist på DN:s koncernkollega Expressen, reagerade kraftfullt på publiceringen och kontaktade DN med krav på förklaring och tillrättaläggande. Någon officiell förklaring från DN har ännu inte lämnats, varför jag nu publicerar utdrag ur den relativt ensriktade email-konversation jag haft med vederbörande på redaktionen.

Mitt syfte är inte (enbart) att hänga ut DN:s medarbetare och ansvariga för vad jag anser vara ett grovt publicistiskt klavertramp och tvinga DN att adressera ärendet i vederbörlig ordning, utan också att DELS bidra till större förståelse vad som de facto inträffat och DELS i någon mån bidra till att vår journalistkår förstår ATT och HUR de utnyttjas av Rysslands propaganda. Den förståelsen är, som synes här nedan, långt ifrån etablerad.

Efter två veckors halvintensiv lobbyverksamhet på Twitter, och NOLL respons från redaktionen, skickade jag detta email:

Skärmavbild 2015-01-14 kl. 13.00.55

Efter två dagar har fortfarande inte fått något svar. Jag påminner, och sätter mig ned för att vänta ytterligare ett par dagar, innan jag skickar iväg en ny missil:

Skärmavbild 2015-01-14 kl. 13.04.23

Nu händer något. Några minuter senare får jag mitt första svar i den här följetongen:

Skärmavbild 2015-01-14 kl. 13.06.17

Jahopp. Ett standarsvar som tar skydd bakom den föregivet objektiva journalistiska flerperspektivrapportering som alltid tillåter pressen att återge vilket skräp som helst: “vi bara rapporterar, tänka får du göra själv.” Typ. Jag svarar, förstås:

Skärmavbild 2015-01-14 kl. 13.10.04

Efter den salvan går Katarina Lagerwall ned i skyttegraven igen. Hon tycker att hon har levererat ett fullgott svar. Nix!

Skärmavbild 2015-01-14 kl. 13.13.00

Jag tycker inte att DN ska få komma undan så här enkelt. Vad tycker du?

Skärmavbild 2015-01-14 kl. 13.14.09

Här tar det slut, med ett definitivt parting shot från Katarinas sida:

Skärmavbild 2015-01-14 kl. 13.17.34

Katarina tycker att diskussionen kan sluta här. Det tycker inte jag, och det är inte hon som bestämmer graden av mitt engagemang. Varken hon eller DN:s ledning har svarat på någon av de centrala frågorna, och jag tänker fortsätta att ställa dem tills ett nöjaktigt svar har levererats. Detta ämne behandlades för övrigt mycket ingående och upplysande under årets Rikskonferens i Sälen anordnad av föreningen Folk och Försvar. Hjälp gärna DN att inse och ta sitt ansvar, med retweets och genom att dela den här bloggposten. Tack!


Justering: Sälen förstås, inte Åre. Tack Lisa Brus.

 

Tagged: , , , , ,

§ 2 Responses to DN-härvan

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading DN-härvan at The Imaginary Club.

meta

