Arrogansen

March 19, 2015 § 12 Comments

Jag är Jacks heliga vrede
Jag är Jacks skummande ilska.
Jag är Jacks garanterade hämnd.

Det här låter som ett personangrepp, men jag ber läsaren om tålamod och överseende ända till slutet av sidan, där du själv får avgöra inläggets art liksom huruvida det är berättigat eller ej.

Det hela börjar med några minuter i Sveriges Television, i det djuplodande nyhetsprogrammet Agenda, där ämnet är Saudiarabiens reaktion på Margot Wallströms nyligen timade uttalanden. Vi får se en expert, Ziad Abdel Tawad, verksam vid Cairo Institute for Human Rights (CIHRS), utveckla sin syn på hur man ska tolka följderna. Det är i huvudsak ett försvarstal för Margot Wallström där budskapet är att Sverige har gjort rätt i framhålla mänskliga rättigheter oavsett diplomatiska konsekvenser och svenska affärsintressen (läs: arbetstillfällen). OK, visst. SVT ska presentera olika perspektiv, varav detta är ett. Att motstående perspektiv för balansens skull inte presenteras lämnar vi därhän, med en liten markering i kanten.

Skärmavbild 2015-03-19 kl. 17.10.57

Det som stör och solkar bilden av SVT som opartisk leverantör av nyheter är inte (bara) det som sägs, utan att redaktionen trollar fram en expert ur ett tomt intet utan att redovisa vem han är eller varför vi ska ta hans utsagor för sanna. Vem är Ziad Abdel Tawad? Vilka akademiska meriter har han? I vilka sammanhang har han framträtt tidigare? Vad har han publicerat? Vad är hans expertområde? Vad i hela friden är det som gör honom till sanningsvittne?

Jag slår på Google. Jag hittar ingenting.

Jag letar på CIHRS efter Tawad. Jag hittar ingenting.

Hur har SVT hittat Tawad? Det här måste undersökas.

Jag börjar med en tweet:

Jag får naturligtvis inget svar.

OK. Då prövar jag med en tweet till Ingrid Thörnqvist, utlandschef på SVT Nyheter. Jag får, förstås, inget svar.

Nästa dag skickar jag ett email till Ingrid där jag ställer samma enkla faktafråga och utvecklar varför det är viktigt att få svar:

Skärmavbild 2015-03-19 kl. 17.41.36

Jag får… wait for it… inget svar, förstås. Idag, två dagar senare, skickar jag en påminnelse. Jag får, naturligtvis, inget svar. OK, jag respekterar att Ingrid har mycket att göra och att min fråga inte är särskilt högt prioriterad. Det handlar ju bara om SVT:s trovärdighet som nationellt ledande media, så den kan man lägga åt sidan.

Klockan 15:19 ringer jag som utlovat till Ingrid. Hon svarar, men säger helt kort att hon sitter i möte och inte kan prata. OK. Respekt. Jag ringer lite senare.

Tio minuter senare får jag ett kort email från Ingrid, som lämnar mig något konfunderad över varför hon vägrar svara på en enkel faktafråga. Nåja, hon tycks i alla fall ha klarat av sitt möte.

Skärmavbild 2015-03-19 kl. 17.42.55

Vi har yttrandefrihet i detta land

Jo, jag tackar ja. Vi lever inte i Ryssland – än, även om Ingrids beteende gör sig mer hemma där.

16:07 ringer jag igen, och får prata med Ingrid. Så här låter det:

– Hallå ja, Ingrid här.
– Ja hej Ingrid, Johan Kylander igen.
– Ja hallå, hej.
– Hej hej, är du klar med ditt möte nu?
– Ja, jag ser vad du skriver och så, men jag har andra saker att göra än att hålla på och diskutera med dig.
– Ja, det är bara en enkel fråga…
– Ja, men jag har inte tid att prata med dig, och jag har ingen lust heller.
– Du har inte lust?
– Jag förstår liksom, att du håller på och försöker här – vi har haft ett möte med dig, och vi har försökt att lyssna på dig, och det har vi gjort, och, vi, och du måste också respektera att vi, liksom, har ett jobb att sköta, och det är ganska mycket saker som händer nu, som vi håller på med, och, du får gärna ha din agenda, och eh, hålla på med det, och, men vi har inte tid att prata med dig.
– Okej…
– Och då vet du det, NU.
– Ja, du hör hur det här låter?
– Ja, ja men du får, alltså, du får skriva vad du vill, om du vill hålla på att blogga om dina åsikter: gör gärna det.
– Det är inte mina åsikter det handlar om här, det är en enkel fråga som jag vill ha svar på.
– Ja men..
– Det är en faktafråga!
– Ja, men nu har jag ingen lust att prata med dig, och ingen tid heller: Hej Då.
<klick>

Avspisad. Så här beter sig utlandschefen på SVT Nyheter, den som jämte redaktionschefen och ansvarige utgivaren Ulf Johansson är det allra högsta hönset i SVT:s nyhetshierarki. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, så jag skär tänder istället.

Till saken hör att jag för några veckor sedan hade ett personligt möte med Ingrid och Ulf där jag ville framföra synpunkter på SVT:s rapportering kring Ryssland och Ukraina. Det blev ett kort möte, som slutade med ungefär samma avspisning jag nu fått en gång till, i örat. Så småningom kommer jag att berätta mer om detta möte, för den som är intresserad. Oavsett detta är min fråga om Zawad och SVT:s faktaunderlag i ämnet helt väsensskild från det mötet avhandlade – men Ingrid och Ulf har etablerat en bild av mig som misshaglig, så då får jag finna mig i att bli behandlad sålunda.

Nåväl. Jag får sista ordet, här, och i ett email till Ingrid:

Skärmavbild 2015-03-19 kl. 17.57.27

Min fråga kvarstår. Varför och på vilka meriter uppträder Zawad i Sveriges Television, på bästa sändningstid, i Sveriges enda djuplodande nyhetsprogram? Bör inte SVT föregå med gott exempel och redovisa, till exempel i en pytteliten faktaruta eller med en pytteliten länk, var och hur experten tidigare gjort sig känd? Ingrid Thörnqvist varken kan, vill eller har lust att svara. Därom vittnar hon själv, på ett sätt som bara kan betecknas som total arrogans. Nästa steg får väl bli att kontakta chefen SVT eller rent av Kulturministern.

Den logiska konsekvensen är att om valet av Tawad görs representativt för SVT:s val av expertkommentator i allmänhet torde vem som helst med ingen som helst dokumenterad bakgrund i valfritt ämne kunna torgföras som expert. 

Frågan är varför Sverige över huvud taget ska ta någonting som sägs i Sveriges Television på allvar när clownerna inte bara syns i rutan utan också styr innehållet.

Tagged:

§ 12 Responses to Arrogansen

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading Arrogansen at The Imaginary Club.

meta

